måndag 5 mars 2012

En riksdagsledamoten vardag!

Denna veckan har riksdagen plenifri vecka, det innebär att det inte är några sammanträden/voteringar utan vi jobbar på hemmaplan. Att vara ute i "verkligheten" och besöka företag, föreningar och skolor är det absolut roligaste med detta uppdrag. Jag lär mig otroligt mycket och får med mig olika idéer och uppslag som jag har nytta av i mitt dagliga arbetet.
Jag får ofta frågor om hur min arbetsvecka ser ut. När vi inte har plenifritt ( som vi har 2-4 veckor per termin) så jobbar vi på hemmaplan måndagar och fredagar, ofta så har vi uppdrag även på helgerna i form av föreningmöten, utbildningar och andra sammankomster som vi är inbjudna till. På måndagar och fredagar blir vi riksdagsledamöter ofta inbjudna till olika ställen för att vi ska förstå hur deras vardag ser ut, ibland blir alla ledamöter från länet inbjudna och ibland är inbjudan personlig. Ofta hör vi själva av oss för att en viss fråga är aktuell och vi vill fördjupa oss i denna.
Måndag kväll ( om det inte är sammanträde på hemmaplan) eller i svinottan på tisdagsmorgonen åker vi upp till Stockholm. Tisdagar och torsdagar är det utskottsmöten på förmiddagarna, tisdag eftermiddag har vi gruppmöten ( vart parti samlas och diskuterar aktuella frågor). Oftast är det votering kl 16.00 på onsdagar och torsdagar. Däremellan är det diverse möten med kollegor, studiebesök, kontorsarbete ( det är mycket mail att besvara var dag) och träffar med departementen. På torsdag kväll åker man oftast hemåt!
De dagar som man är hemma i länet får man passa på att göra läkar-, tandläkar-, bankbesök och annat som måste göras. Jag har informerat Axels skola om att jag är i Stockholm tisdag-torsdag vilket gör att de brukar hjälpa till och lägga utvecklingssamtal o dyl på måndagar eller fredagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar