onsdag 21 mars 2012

Datalagring!

Om en halvtimme så ska riksdagen votera om det så kallade "datalagringsdirektivet", för de flesta av er så är detta ingen fråga som ni reagerat över men en liten grupp (främst ungdomar) har reagerat mycket starkt och "mailbombat" min och mina kollegors inkorg de sista dagarna. Jag tycker det är bra att man vill kontakta sin riksdagsledamot och föra fram sina åsikter i olika frågor, det är en del av demokratin. Men jag hade uppskattat en mer seriös debatt och inte denna mailflod med diverse nedlåtande kommentarer om oss riksdagsledamöter. Jag respekterar att man kan ha en helt annan åsikt, och att man framför den men det har varit både hot och förtal som förekommit i dessa mail. Om man hade kontaktat oss och velat ha ett möte för diskussion så hade jag mycket gärna ställt upp på detta, men tyvärr så är det inte så som det har gått till. Det har också florerat en hel del rykten kring denna fråga och rena felaktigheter lyfts fram som argument i debatten.
Jag ska försöka att förklara detta på ett enkelt sätt. Lagring av trafikuppgifter (dvs telefon och datatrafik) har förekommit ända sedan telefonen kom. Företagen har lagrat vilket nummer du har ringt, när du gjort det och hur länge. Detta kan du som enskild individ begära ut från ditt telefonbolag.
Nu så ska vi fatta ett beslut som innebär att det blir obligatoriskt för företagen att spara uppgifterna i sex månader men också att det ska bli obligatoriskt att sedan förstöra dem. Det handlar om vilket telefonnummer som du ringt och när, detsamma gäller under vilka perioder en viss ip-adress använts. Det innebär INTE telefonsamtalens innehåll eller vilka webbsidor som besökts.
Anledningen till att vi vill spara dessa är att polisen ska kunna begära ut dessa uppgifter om man misstänker att ett allvarligt brott begåtts och att dessa uppgifter kan vara till hjälp för att lösa fallet. Det är inga uppgifter som "vem som helst" kan få ut, det är strikt reglerat när det får ske och av vem. Polisen har olika verktyg till sitt förfogande (som ibland kan upplevas som kränkande, tex husrannsakan) och detta är ett av dessa. Teknikutvecklingen går framåt och så måste också brottsbekämpningen göra!

5 kommentarer:

  1. Jag tar direkt avstånd från EU:s datalagringsdirektiv som kommer upp för omröstning idag onsdag 21 mars i riksdagen.

    Min första tes till varför jag tar denna ståndpunkt är mycket enkel. Internet skapades för att information ska vara tillför folket över alla gränser. Alltså oberoende av vilken regim som är satt att övervaka gränserna. Det gäller e-post, hemsidesbesök, sms, fax, kort sagt all kommunikation som den moderna människan använder sig av idag. Misstaget många gör är att tro på ett slut på piratkopierandet och annan brottslighet, men det är ett missförstånd. Det betyder bara att den ljus skygga verksamheten går under jorden eller att fler gör som Teliasonera och flyttar sina servrar till Finland eftersom det är en fristad i denna bemärkelse. Piratebay kommer att låta gps-styrda drönare, små obemannade flygfarkoster, stationera sig ett par kilometer upp i luften över internationellt vatten. Det enda sättet att stoppa dessa vore att skjuta ner dem, vilket i sig är en krigshandling. Uppfinningsrikedomen är enorm när det gäller att komma undan kränkande internet lagar. Frågan är om vi i framtiden kommer att ha kvar företag som arbetar med egna servrar i Sverige och i så fall vilka skall då ansvara för de servrar som då inte finns i Sverige. Vill vi i Sverige vara ett land med bibehållen integritet eller ska vi falla till föga för trycket.

    Min andra tes är den mest allvarliga. Denna kamp för integritet och uttrycksfrihet skulle inte Piratpartiet ha vunnit på om inte vi hade gjort vårat jobb.

    Vårt parti som ska ha värnat om yttrandefriheten ända sedan Chydenius tidevarv skulle ha stått på barrikaderna tillsammans med Rick Falkvinge. Det hade krävt mod och insikt, men framförallt hade det tagit oss ur småpartiträsket.

    SvaraRadera
  2. Jag är en av dom som inte håller med om att datalagringsdirektivet är en bra ide, men jag är DEFINITIVT inte en av dom som mailat er om det. Jag har aldrig, och kommer aldrig, att gå till personangrepp. Jag attackerar gärna era åsikter när jag inte håller med om dom och tar mer än gärna diskussionen om dom, men det gäller att skilja på person och sak.


    Det är synd att det inte varit en vettig diskussion om detta och att ni (med ni menar jag riksdagsledamöterna) inte har tagit till er dom synpunkter som finns. Det finns en orsak att SAMTLIGA ungdomsförbund är emot DLD...

    Har du läst dom undersökningar från bla Tyskland som visar att folk undviker att ringa eller maila läkare, psykologer, journalister osv för att dom är rädda för att hamna i "fel" register sen dom införde DLD.

    Har du sett hur noga du kan mappa upp vart en person varit mha den data som finns?

    Har du sett dom glidningar som redan nu dyker upp? Redan nu är folkpartister inne och föreslår att det ska gå att begära ut abbonemangsuppgifter för bötesbrott (Källa: http://johanpehrson.blogspot.se/2012/03/lagring-av-trafikdata-och-botesbrott.html )
    Det är väldigt enkelt att se vart han vill komma med det - mediaindustrin ska få ännu enklare att kunna jaga enskilda fildelare.

    Har du sett hur lätt det är för motiverade personer med onda avsikter att komma över informationen i dessa register?

    Det är sorgligt att ni inte står för folket längre utan bara jobbar för stora företag med massor med pengar.


    Jag har röstat borgligt hela mitt liv, men det är exgtremt osannolikt att jag kommer att göra det igen. Det finns inget alternativ kvar att rösta på.

    Ni spär på politikerföraktet hela tiden.

    Tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Jag respekterar att du har en annan åsikt och jag tackar för att du avstår från att uttrycka dig som vissa andra.
    Ja, jag har, tillsammans med mina kollegor, tagit del av fakta ( och en hel del osanningar som florerat på nätet). Dessa lagrade uppgifter ska endast få användas vid misstanke om grova brott. De har tidigare lagrats av företagen och det har inte funnits några begränsningar för hur länge dessa uppgifter får lagras. I gårdagens beslut ingick också att de inte får spara uppgifterna längre än sex månader!

    SvaraRadera
  4. Min stora fråga är vart dina fakta kommer från? Vår (vår som i alla jag har pratat med om detta) stora farhåga är att det är en väldigt ensidig information...
    Tex er egen expert på området, Patrik Fältström, har dömt ut DLD.

    Det är en ENORM integritetskränkning och ett väldigt stort kliv åt fel - ni inför massövervakning på oskyldiga.
    Missförstå mig rätt, jag har inget emot att kriminella avlyssnas. Efter att en domstol har sagt sitt...
    Detta är något helt annat och ni kommer inte att fånga tungt kriminella, pedofiler osv eftersom dom kommer att skydda sig (ja, det finns gott om tekniska möjligheter att komma runt detta).

    Läs gärna din kollegas inlägg som jag länkade till ovan, ni har redan börjat fundera på att sänka kraven för att begära ut abbonemangsdata vilket är MYCKET skrämmande!

    Och nej, företagen sparade inte datat längre än dom behövde förut. Jag arbetade i Tyskland med att bygga upp dom system som krävdes för detta när dom införde det. Vi var tvugna att bygga enorma databaser för att lagra allting. Ingen av dom jag jobbade med sparade datat i sex månader... Så snart dom hade fakturerat så slängdes datat. Dom hade ingen användning för det och det kostade pengar att spara det.



    Varför kände ni er tvugna att införa detta? Böterna från EU är småpotatis i sammanhanget, det kommer att kosta över en miljard att införa och driften av det kommer att kosta mer än böterna så det var inte av ekonomiska skäl

    SvaraRadera
  5. Jag ringde just min teleoperatörer och kollade hur långt tillbaka som jag kan få ut mina uppgifter om min mobiltrafik. Jag har haft samma mobilnummer sedan 1993 ( ja, jag hade mobil väldigt tidigt),. De sa att de senaste tre månaderna kunde de skicka direkt, övriga uppgifter skulle ta lite längre tid att plocka fram och jag skulle få betala för det! Alltså har de sparat uppgifterna i 19 år, nu har vi beslutat att de måste förstöras efter sex månader!

    SvaraRadera