onsdag 28 mars 2012

Koreansk TV

Som riksdagsledamot får du uppleva många olika spännande händelser, men gårdagens var nog det mest oväntade jag varit med om. Förra veckan blev jag uppringd av en kvinna som representerade (Syd)Koreas statliga TV. De var i Sverige och gjorde ett reportage om hur det är att vara riksdagsledamot i Sverige. Att vara kombinera detta uppdrag med att vara mamma var för dem helt främmande, så de ville intervjua mig om hur det fungerade. Att Axel är hos sin pappa i veckorna var helt främmande för dem, om jag sagt att han var själv hemma så hade de nog inte blivit lika förvånade.
Vi pratar väldigt mycket om bristen på jämställdhet i Sverige men om vi sätter det i ett större perspektiv så har vi kommit väldigt långt. De har också intervjuat en manlig kollega till mig som varit föräldraledig, det var också något helt främmande för dem.
Deras parlamentariker var äldre män, nu hade det kommit in en man i 40-årsåldern och han ansågs vara väldigt ung. Något annat som de reagerade över var att på våra kontor så hade vi fotografier på barn och make/maka. I Korea hade politikerna fotografier på sig själv när de hälsade på ministrar, en intressant iakttagelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar