onsdag 1 februari 2012

Papper kontra Padda!

Hur svårt ska det vara att "köra mitt på vägen och inte hamna i höger eller vänster dike"? Det mesta har två sidor och är inte svart eller vitt! Jag tänker på den aktuella diskussionen om att använda dator/IPad i undervisningen eller papper, penna och böcker. Det ena behöver ju absolut inte utesluta det andra. Sen tycker jag att det är viktigt att även skolorna hänger med i utvecklingen och börkar använda tekniken betydligt mer än vad de gör idag. Detta är en förutsättning för att alla barn ska kunna hantera datorer och dyl. Alla föräldrar har inte möjlighet att köpa detta till sina barn vilket gör att kunskapskillnaden blir väldigt stort inom detta område om det inte finns möjlighet att få denna kunskap i skolan. Men det betyder ju inte att barnen ska sluta använda papper och penna och lära sig att skriva för hand! Kalla mig gärna gammalmodig men jag tror att vi alltid kommer att ha behov av denna kunskap (framtiden får utvisa om jag har rätt). Men barnen måste också kunna hantera en dator och ju tidigare man börjar desto enklare blir det för dem att lära sig!
Axel använde min dator för att spela spel på innan han kunde läsa, det var helt otroligt att se hur fort han lärde sig hur tekniken fungerar, det är bara en tidsfråga innan han kommer att gå om oss föräldrar i kunskap på detta område.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar