tisdag 7 februari 2012

Tranåsbesök!

Idag har jag varit på studiebesök i Tranås. Det började med ett besök på Montico, detta är ett företag som startade i Tranås 1996 och nu finns i hela södra Sverige. De jobbar med personaluthyrning och utbildningar ( och en hel del annat). Jag tycker set är så härligt att lyssna på en entreprenör som verkligen brinner för sitt företag och sina anställda. Vi behöver fler sådana. Jag har fått med mig en del frågor och funderingar från företaget som jag ska framföra i mitt arbete i riksdagen.
Mitt andra besök var på boendet för ensamkommande flyktingbarn. I Tranås har de åtta platser ( som kommer att utökas inom kort) där alla är pojkar. Innan detta boende öppnade var det en hel del motstånd mot detta, man kunde bl.a. läsa om det i tidningens insändarsida. De farhågorna som många hade har kommit på skam och pojkarna har verkligen kommit in i det Svenska samhället. De har många olika sportaktiviteter och trivs med sin skolgång. Detta boende har ju också skapat ett flertal jobb i Tranås vilket också är väldigt positivt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar