fredag 10 februari 2012

Från dikeskörning till ballongfärd!

Igår hade jag en lång och innehållsrik dag. Jag var inbjuden till Grennaskolan ( ett av landets tre riksinternat) för att lära mig mer om hur de arbetar. Igår natt hade det snöat en del och jag bestämde mig för att åka extra tidigt för att hinna i tid. När jag kör ut igång garaget så inser jag att vägen inte syns., det är bara vitt! Det gick bra att gissa sig till vägen i 200 meter sen hamnade jag i diket. Det var väldigt odramatiskt, hjulet hamnade utanför vägkanten och jag gled ner med höger sidan i diket. Georg, som är Peters farbror och vår närmaste granne, kom som en räddande ängel och drog upp mig. Men detta gjorde att jag blev försenad, mycket retligt och irriterande, men det kunde ju varit värre....!
Förutom Grennaskolan, så är även Sigtuna och Lundsberg de tre riksinternat som vi har i landet. De är till för att föräldrar ska kunna jobba utomlands samtidigt som barnen kan få skolgång i Sverige. I Gränna finns åk 7-9 och gymnasium, men de flesta internateleverna går på gymnasiet, övriga elever är från bygden. Grennaskolan har ett 100-tal internatelever som har föräldrar utomlands ( detta kan jämföras med Lundsberg som har ett 10-tal). Det är viktigt att inse att dessa skolor har samma uppdrag men skiljer sig trots detta ifrån varandra då det gäller innehåll och regelverk. Grennaskolan har fått viss kritik av Skolverket, men de har jobbat med detta och känner själva att de rättat till bristerna.
Efter lunchen ( som var lagad på plats, och mycket god) gick vi till Grenna museum. De är förutom ett museum även ett polarcentrum.I den byggnad som de finns i är även biblioteket ( som är folkbibliotek och skolbibliotek för Grennaskolan) och turistbyrån belägen.
Nästa vecka har vi sportlov i Jönköpings län, men riksdagen kör på som vanligt. Eftersom vi har fyra olika sportlovsveckor i landet så har vi ett system som gör att vart 4:e år har vi plenifritt samma vecka som vårt hemlän. Axel kommer att följa med mig upp till Stockholm under veckan, detta har han sett fram emot länge. På onsdag fyller han dessutom 8 år och jag har lovat honom restaurangbesök som han själv väljer. Han är en liten gourmé, så han har funderat på restaurangval i flera veckor, spännande att se vad han beslutar sig för till sist!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar