tisdag 21 februari 2012

Presentkort!

Förra veckan fick alla riksdagsledamöter ett brev från Max hamburgerrestaurang där de tackade för att vi sänkt momsen, de skickade också med ett presentkort på 100 kronor. Det blev genast uppmärksammat i media (och Max nådde sitt mål, de fick väldigt mycket reklam), en del valde att sända tillbaka presentkorten. Andra nöjde sig inte med detta utan valde att polisanmäla Max för mutbrott!
Jag har funderat på detta i en veckas tid nu och förstår inte vad som är så upprörande att just detta presentkort, på 100 kronor, ska polisanmälas.
i december vart år får alla riksdagsledamöter ett årskort på Skansen, det har pågått i så många år så ingen kommer ihåg när det började. Jag gick in på Skansens hemsida och tog reda på att detta årskort är värt 450 kr!
Som riksdagsledamöter blir vi bjudna på diverse aktiviteter och middagar (som är värda mer än 100 kronor), detta är ett sätt för organisationer och företag att få möjlighet att träffa oss och framföra sina funderingar/önskemål/frågeställningar. Om jag ville så skulle jag kunna gå på sådana tillställningar flera gånger i veckan, men det har jag varken tid eller lust med.
Så min fundering är, varför blev vissa så upprörda över Max presentkort och inte höjer ögonbrynen när vi får årskort på Skansen eller andra middagar/aktiviteter? Snälla, kan någon förklara skillnaden för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar