torsdag 16 december 2010

En tråkig men viktig föräldraförsäkring

Har varit uppe i årets sista debatt (för mig). Det handlade om föräldraförsäkringen. Kvotering eller inte kvotering är en fråga som vi alltid debatterar och jag tror att vi kommer att fortsätta med detta flera år till. Ni som följt min blogg vet att jag inte är för en kvotering, men det tänker jag inte skriva om nu.
Den förändring som vi gör nu är inte kostsam och kommer (förhoppningsvis) inte behöva användas av så många men den är ack så viktig. När ett barn dör har man idag ingen rätt till ersättning för att vara hemma från arbetet. Nu ger vi möjlighet till 10 föräldradagar, till var förälder, att ta ut i samband med den akuta krisen. Möjligheten finns att båda föräldrarna tar ut sina dagar samtidigt. Jag hoppas att så få som möjligt kommer att behöva använda denna försäkring men statistiken visar att det dör drygt 550 barn per år i Sverige och då kommer den att fylla en viktig funktion.
Mörkret lägger sig över Stockholm och det ser ut som om det värsta snöovädret lagt sig. snart ska jag lämna kontoret och dra mig mot stationen - håll tummarna för att tåget går dom det ska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar