lördag 4 augusti 2012

Saft på jordgubbsrens!

Nu är det det de sista dagarna som man kan få tag på jordgubbar, då gäller det att passa på ( och ofta så är de billigare än tidigare på säsongen). Jag köpte åtta liter igår för att koka sylt och för att frysa in en del inför vintern. Jag har hört att man kan koka saft på " renset" som blir när man rensar jordgubbarna så jag bestämde mig för att testa. Det blev riktigt bra, vill ni testa så kommer mitt recept här ( självklart så går det att använda jordgubbar också)!

Jordgubbs och rabarbersaft

750 gram jordgubbsrens
250 gram rabarber i bitar
En näve mynta ( kan uteslutas)
4 dl vatten

Koka upp allt i en stor gryta och låt sjuda i 10 minuter.
Sila saften, mät den och häll tillbaka den i den rengjorda grytan.
Tillsätt 5 dl socker per avrunnen saft, koka upp till sockret löst sig.

Tillsätt Atamon ( se förpackningen för rätt dosering) och häll upp på rengjorda flaskor.
Förvaras svalt!


Nu ska jag koka sylt, som var tanken från början, men det var ju inte fel att få närmare två liter saft "på köpet"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar