fredag 24 augusti 2012

Forserum

Idag har jag, tillsammans med Christian Wattwill ( Folkpartist i Nässjö kommun) varit på besök i Forserum. Jag hade förmånen att få träffa två engagerade tjänstemän i kommunen som jobbade med integration och två kvinnor från den Somaliska föreningen.
Den bilden som trädde fram vid dessa besök var något ljusare än det som jag sett i media de senaste dagarn.
En av de Somaliska kvinnorna, som var i 20-årsåldern, berättade för mig att hon inte längre gick ut på kvällstid då hon var orolig för ungdomsgänget som trakasserade personer i samhället. Hon hade själv blivit kallad fula ord och de hade kastat burkar efter henne, hon lyckades fly in i en trappuppgång. Men hon sa också att det inte bara var den Somaliska gruppen som de gav sig på, hon hade själv sett ( genom sitt lägenhetsfönster) hur de hade misshandlat en svensk tjej en kväll.
Men hon sa också att hon trivdes i Forserum, hon hade bott där i tre år och ville inte flytta därifrån. Vid flera tillfällen upprepade hon hur bra hon trivdes i Samhället och att det bara var denna grupp ungdomar som störde i Samhället.
När jag pratade med kommunens personal så vidimeradee de det hon sagt, det är en handfull grupp unga män som härjar i samhället och flertalet personer har vittnat om att de känner sig otrygga inte bara den Somaliska gruppen.
Tyvärr så handlar det om unga människor som själva lever i utanförskap och mår dåligt, sin frustration låter de gå ut över bl.a. Invandrarna i samhället.
Kvinnan som jag pratade med var trots allt hoppfull och sa att både kommunen och samhället hade tagit problemet på allvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar