måndag 27 augusti 2012

Datorbrist i skolan

Idag så får Jan Björklund skarp kritik för att inte alla elever har tillgång till dator. Anledningen är att Utbildningsradion idag har släppt utbildningsmaterial på nätet men menar att alla elever och lärare inte har tillgång till detta pga datorbrist.
Jag kan instämma i att det är bedrövligt att alla inte har tillgång till datorn men jag kan inte se att det är vår Utbildningsministers fel. Skolans huvudman är idag kommunerna och detta gör att man prioriterar väldigt olika i de 290 kommunerna. Detta är ytterligare en anledning till att skolan ska ha staten som huvudman ( vilket FP sagt länge). Jag hoppas att andra också inser att det är en väg till en mer jämlik skola!

2 kommentarer:

  1. Bäste riksdagsledamot, felet ligger inte i att det är kommunen som är huvudman, utan att det är en stor grupp amatörer, även kallade fritidspolitiker som styr i våra kommuner. Och vet du vad det värsta är, att ingen av oss medborgare väljer dem, det gör nämligen en liten självutnämnd grupp i varje kommun som ingen utifrån kan välja. Bra va! Det Emma Carlsson Löfdahl är äkta svensk demokrati.

    SvaraRadera
  2. Nu hänger jag inte med i resonemanget, i kommunalvalen så väljer man ledamöter till kommunfullmäktige ( som är det högsta beslutande organet i kommunen) i demokratiska val. Dessa har i sin tur mandat att välja vilka personer som ska sitta i vilka nämnder.
    Jag tycker det är härligt med ditt engagemang, varför går du inte med i ett parti? Jag lovar att oavsett vilket parti som du väljer så kommer du att vara välkommen!

    SvaraRadera