tisdag 21 augusti 2012

Tjänsteresor!

Jag sitter på tåget, på väg till Stockholm, och läser JönköpingsPosten. De sista dagarna har det varit väldigt mycket skriverier om våra ( läs riksdagsledamöter) resor i landet.
Vi har fria resor till och från Stockholm och även när vi gör andra resor som tillhör vårt uppdrag. Vårt hem ( eller fritidsboende) räknas som utgångspunkten för våra resor. Vi ska resa så billigt och miljövänligt som möjligt.
Själv har jag valt det erbjudna årskortet på SJ och åker i stort sett alltid tåg till Stockholm. Till/från stationen kör jag min egen bil vilket jag får reseersättning för. Jag är inte så förtjust i att ha min bil stående på stationens parkering under veckorna men alternativet är att åka taxi och det tycker inte jag är försvarbart ( det går inga allmänna kommunikationer till stationen)!
På måndagar så är vi riksdagsledamöter oftast hemma i länet och gör diverse besök, på måndagskvällarna är det möten inbokade på olika ställen i länet.
För att ta sig till Stockholm då utskottsmöten startar på tisdagsförmiddagen har jag två alternativ. Om jag hinner så tar jag tåget på måndagskvällen och är då i Stockholm strax innan midnatt eller så åker jag på tisdagsmorgonen ( man hinner upp till sammanträdet om man tar det tidiga tåget).
De gånger som jag kommer fram vid midnatt så tar jag taxi från centralstationen till min övernattningslägenhet i Stockholm. Det kanske är löjligt av mig men jag vill inte åka tunnelbana själv vid den tidpunkten.
I våras så halkade jag i riksdagskorridoren och gjorde mig rejält illa i foten. Som tur var så var inget brutet men ledbandet var nära att gå av och jag fick inte stödja på foten under en vecka. Den veckan så valde jag att åka taxi mellan riksdagen och min övernattningslägenhet.
Vid något tillfälle har min bil varit på verkstaden och då har jag åkt taxi från stationen!

Varför gör jag nu denna redogörelse kanske du undrar?
Jo, jag har fått många frågor kring mitt resande de senaste dagarna och vill gärna berätta hur mitt resande ser ut och hur jag tänker när jag planerar mina resor. Jag tycker att vi alla har ett gemensamt ansvar för våra skattepengar och ska använda dem med sunt förnuft i alla lägen!

Eftersom jag sitter på tåget nu så har jag också haft möjlighet till att göra detta blogginlägg då de har mycket bra uppkoppling på nätet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar