tisdag 8 mars 2011

Papperslösa

Förra veckan fick vi det glädjande beskedet att alliansen och Miljöpartiet kommit överrens då det gäller migrationspolitiken. Vi i Folkpartiet har länge stridit för att de så kallade "papperslösa" ska få möjlighet till vård och att barnen ska få gå i skola här. Oavsett om någon är här lagligt eller illegalt så tycker jag att vi måste se till människan och ge dem vård om det skulle behövas. Ur ett medmänskligt perspektiv är detta det enda rätta. Landstinget i Jönköping har varit ett föredöme och gjort det hela tiden men nu kommer det att finnas ett beslut på att så måste ske i hela landet!
När det gäller skolgång för dessa barn så ser jag det som en absolut självklarhet att de ska ha denna rättighet. Barnen rår inte för att föräldrarna valt att leva gömda och de ska då inte straffas genom att de nekas skolgång Ur barnperspektivet så är detta det enda rätta.
Förra veckan var Axel med mig här i Stockholm och det är helt fantastiskt att ha förmånen att få ta del av hans syns på saker. Han skulle ta ett nytt kort till sitt ID-kort som han alltid måste ha runt halsen när han är i riksdagen. (Anledningen till detta var att han ansåg sig se för barnslig ut på det gamla kortet....) Jag sprayade hans lugg med hårspray, även 7-åringar är måna om sitt utseende, se´n rufsade jag till hans hår. Då tittade han ilsket på mig och sa: - Du är 40 år, snart 41, har du inte lärt dig att det gör ont att röra i håret när det är sprayat? Ja, vad ska man svara....?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar