tisdag 15 mars 2011

Försäkringskassans servicekontor

Idag har Försäkringskassans generaldirektör varit på Socialförsäkringsutskottet. Anledning till detta var att vi ville ha en diskussion kring kassans förslag på nerdragningar i verksamheten. Kassan har haft stora organisationsförändringar de sista åren och pga detta så har de fått extraanslag i budgeten. De har under tre år fått totalt 2 miljarder. From 2013 ska de tillbaka till "ursprungsbudgeten" och det är det som de hävdar är en besparing. När de gjorde en konsekvensanalys av detta kom de bla fram till att de skulle lägga ner alla servicekontor. Dessa kontor finns i 1/3 av landets kommuner och drivs tillsammans med skattemyndigheten.
Kassan har gjort en kundundersökning som visar att de flesta kontakter sker via telefon eller på webben. Men jag anser att servicekontoren fyller en viktig funktion och är ett viktigt komplement till de andra kontaktvägarna. Kassans blanketter är inte alltid så enkla att förstå och särskilt de äldre och våra nysvenskar kan behöva hjälp att förstå dem. Det är alltid lättare att få rätt hjälp om man kan träffa en person än om man har kontakt med någon via telefon eller internet. Därför tycker jag det är viktigt att servicekontoren får vara kvar och detta framförde vi med stor tydlighet.
Nu ska jag ta mig en liten sväng till riksdagsrestaurangen för att få mig lite mat i magen, förhoppningsvis hittar jag någon trevlig partikamrat där som kan göra mig sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar