lördag 30 oktober 2010

Vad är Hallowen?

Jag är kluven! Axel vill ha en Pumpa på trappan eftersom det är Hellowen!!! Vad är det undrar jag? När man klär ut sig, har pumpor på trappan och säger bus eller godis blir hans svar!! Ja inte blir jag klokare av det!!!
Men som de flesta föräldrar faller jag till föga och släpar hem en stor klumpig pumpa som jag har betalt 79 kr för - till vilken nytta vet jag inte. Men när jag tänker efter så kommer jag om några månader släpa in ett träd i vardagsrummet som skräpar ner (ska jag vara riktigt ärlig så är det Peter som gör det men starkt påhejad av mig). Framåt vårkanten kommer jag att ta in ris och dekorera dem med fruktansvärt fula fjädrar i grälla färger. Så vad gör väl en pumpa mer eller mindre?
Eftersom jag är Smålänning så har jag svårt att slänga mat - och en pumpa är ju mat! Så om någon mer känner som jag så kommer här ett recept på pumpasoppa. Den är kanon som förrätt eller som en lättare lunch. Använd köttet närmast skalet, de läskiga trådarna i mitten ska bort och slängas. Se´n kan man torka och salta kärnorna - men det är överkurs för mig!

Pumpasoppa

Ca i kg pumpakött
2 lökar
2-4 vitlöksklyftor
1 liter grönsaksbuljong
2 dl Creme fraiche
salt, peppar och ev sambal olek

Hacka lökarna och fräs mjuka i smör.
Skär under tiden pumpaköttet i bitar, lägg köttet i grytan tillsammans med buljongen, koka i ca 10 min till pumpan är mjuk.
Mixa allt med stavmixern, tillsätt creme fraiche och smaka av med kryddor efter smak!

Nu kan du äta soppan med ett gott bröd utan att ha dåligt samvete för icke använd mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar