onsdag 20 oktober 2010

Plikten är uppfylld!

Jag sitter framför datorn på mitt kontor i Stockholm och funderar kring motionsskrivandet. Redan förra året skrev jag här på bloggen om min inställning till motionerna. Eftersom i stort sett alla blir avslag på så känns det ganska meningslöst. Många säger att vi skriver dem för att få mediautrymme. Om det nu är det som är målet skulle det vara bättre att inte skriva några alls - då är jag säker på att media skulle nappa direkt!!! Men jag är ju en lydig och plikttrogen riksdagsledamot - så jag har nu knåpat ihop några motioner. Men för mig går kvalitet före kvantitet. Jag anser inte att man är en bättre riksdagsledamot om man producerar mängder av motioner (för att kunna säga att man skrivit X antal). Det är lättare att påverka de olika besluten genom att vara aktiv i utkottsarbetet eller ha en dialog med "de våra" i regeringen. Men dessa samtal kan inte mätas.....!
Vecka 44 har Axel höstlov och har bett om att få följa med mig till Stockholm. Det ska bli riktigt mysigt att få med honom upp några dagar. Sedan i augusti så bor han hos sin pappa i veckorna och hos oss tre av fyra helger. Det går mycket bättre än vad jag vågat tro. Axel säger också att han är nöjd med upplägget. Drömmen vore självklart att få ha sitt barn hos sig varje dag men när det inte går så får man vara tacksam för en fungerande lösning.

1 kommentar:

  1. Hej Emma!

    Jag blev rekommenderad att kontakta dig via min vän Johanna Mannung. Vi är båda engagerade i Barnlängtan som är patientföreningen för ofrivilligt barnlösa.
    Vi lobbar för en massa olika frågor som vi vill förändra i Sverige, många av dem behöver en komma upp på den nationella politiska agendan och vissa behöver även lagförändring för att kunna förändras.
    Mitt "skötebarn" är lagen om föräldrautbildning inför adoption. Enligt lagen från 2005, http://brs.skl.se/cirkular/cirkdoc.jsp?searchpage=brsbibl_cirk.htm&op1=&type=&db=CIRK&from=1&toc_length=20&currdoc=1&search1_cnr=2004:85, så måste all par som vill adoptera gå en kurs som kommunen är skyldig att hänvisa till. Lagen säger också att kommunen får ta ut en skälig avgift för utbildningen. En del kommuner står helt för utbildningskostnaden, vissa subventionerar delar av kostnaden men en hel del kommuner låter paret helt stå för kostnaden som kan uppgå till 7000kr för ett par.

    Jag anser att kommunen borde stå helt för den här kostnaden precis som man gör för kostnaderna för par som blir naturligt gravida när det gäller föräldrakurser och mödravård. Det gör även Studiefrämjandet som anordnar en hel del sådana här kurser när jag pratade med dem om det här. Som det är idag särbehandlar man par som vill adoptera och det är absolut inte jämställt, snarare diskriminerande!

    Jag anser att dagens lag är diskriminerande och att den borde ändras så att även par som vill adoptera får gratis utbildning precis som gravida par.

    Är detta något som du skulle kunna tänka dig att motionera om?

    Hör gärna av dig i så fall till mig!
    Mvh
    Cornelia Armano - Styrelseledamot i Barnlängtan - patientföreningen för ofrivilligt barnlösa
    cornelia.armano@barnlangtan.com

    p.s johanna har även skrivit ett inlägg om det här på sin blogg som du kan läsa här http://inteutanminasikt.wordpress.com/category/ofrivillig-barnloshet/

    SvaraRadera