måndag 25 oktober 2010

Levande landsbygd

Idag när jag satte mig i bilen såg jag en räv, två harar, fyra rådjur och en älgko med kalv - innan jag nått vår brevlåda. Så att jag bor på landsbygden råder det ingen tvekan om.
Mitt mål med bilresan var att åka på en teaterföreställning i Högmåla bygdegård. För er som inte vet var det ligger (vilket jag antar är majoriteten av er) så ska jag försöka beskriva dess läge. Det ligger i Ydre kommun (som har 3700 invånare), 17 km från Österbymo (som är kommunens största tätort med 800 invånare), de sista 5 km åker man på grusväg....! I dessa mörka skogar hade bygdegårdsföreningen anordnat teater. Föreställningen var helt slutsåld och det var överfullt i lokalen. Jag tycker det är helt fantastiskt att det finns människor i "obygden" som är så engagerade och fulla med energi att de lyckats med ett sådant riskprojekt. Att det sedan finns publik som åker långväga för att se detta är lika fantastiskt. Vi politiker kan bara ge förutsättningar för en levande landsbygd, men för att få den levande krävs aktiva landsbygdsbor - och det har vi verkligen här.
Vad var det då som spelades i denna bygdegård? Ja, om man har fördomar så skulle man kunna tro att det var buskis....men det var det inte. Det var en fantastisk föreställning av mor (Solveig Bergqvist Larsson)och dotter (Cecilia Bergqvist)som framförde olika sketcher med hög igenkänningsfaktor, humoristiskt och tänkvärt. Mellan numren så spelade Cecilia egenkomponerade låtar som bara de var tänkvärda! Nyfikna? Titta in på Cecilias hemsida, www.ceciliabergqvist.se

1 kommentar:

  1. Trevligt med en mamma i politiken...!
    Kolla gärna in Folkpartiet Norrköpings blogg (folkpartietnorrköping.blogspot.com).

    SvaraRadera