torsdag 25 mars 2010

Vårdkedjor och tältpinnar

Landstingsalliansen är på resa i Stockholm i två dagar, igår var de på besök här i riksdagen. Det känns väldigt inspirerande att träffa dem och prata vårdfrågor inför den kommande mandatperioden. Landstinget i Jönköpings län är ett välskött landsting och är ganska bra på tillgänglighet - men allt kan bli bättre. Ju snabbare en individ kan få sin behandling/operation och vara tillbaka till arbetslivet - desto mera sparar vi på mänskligt lidande och samhällets pengar. För att detta ska fungera är det viktigt med ett gott samarbete mellan alla inblandade parter. Det hjälper inte med en väl fungerande rehabiliteringskedja om inte sjukvårdens inte kan ge behandling i tid.
Själv gjorde jag en laseroperation av mina ögon i veckan, på en privat klinik. Från att jag kontaktade dem första gången till genomförd operation tog det fem veckor (och då hade jag själv flyttat fram operationen i två veckor). Jag tror att landstinget har en del att lära av de privata aktörerna så att de får en snabbare vårdkedja.
Axel är på besök hos mig i Stockholm. I morse satt han och klappade mig på ryggen och kände min ryggrad. Då sa han; Skelettet behövs för att kroppen ska vara upprätt - precis som pinnarna behövs i tältet. Ibland blir jag helt stum över hans funderingar - vad kommer de ifrån?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar