söndag 14 mars 2010

Årets riksmöte avslutat

Jag är precis hemkommen från riksmötet som detta år (och ett flertal år tidigare) varit i Västerås. Vad är ett riksmöte? Ja, det är en konferens där aktiva Folkpartister (på alla nivåer) träffas, får inspiration, umgås, lyssnar på seminarium, festar loss och lär sig nya saker (och en del gammalt...). Det är enda tillfället på året då vi samlas på ett ställe och det är väldigt givande och särskild roligt att träffa "kollegor" från andra delar av landet att dela erfarenheter med. Jag har ju förmånen att få syssla med politik på heltid men de flesta politiker är sk "fritidspolitiker". Detta innebär att de har några timmar per vecka som de utför sina politiska uppdrag samtidigt som de har ett "vanligt" arbete. Det mesta politiska arbetet ute i kommunerna utförs på fritiden och i vissa fall på dagtid (då har man rätt att få tjänstledigt från sitt ordinarie arbete). Ofta är man i Folkpartiet ensam om, just i en kommun, att sitta i tex barn- och utbildningsnämnden. För dessa fritidspolitiker är det extra viktigt att ha denna helg då man får träffa "likasinnade". I år märktes det tydligt att det är valår och vi har "peppat" varandra inför valet. Vi var totalt ca 950 Folkpartister vilket bör vara rekord för ett riksmöte - helt otroligt stimulerande
Nu ska jag mysa med min man i soffan och äta middag som han just lagar till oss (ja vi äter i tv-soffan...). Axel är i fjällen med sin pappa denna så det är väldigt lugnt och tyst här hemma.
I morgon ska jag till en klass som läser samhällskunskap på vuxenutbildningen i Jönköping och tala om mitt uppdrag som riksdagspolitiker och vad det innebär. Det är alltid stimulerande att få prata om uppdraget och vikten av demokrati. Jag önskar att fler skulle be mig komma och tala om detta för det är verkligen stimulerande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar