torsdag 11 mars 2010

Vårdval och lägenhetsbyte

Vårdvalet kommer att träda i kraft den 1:e juni i Jönköpings län. I fredags presenterades hur invånarna i Jönköpings län hade valt vårdcentral. 22% procent hade valt en privat vårdcentral och 78% landstingets vårdcentraler. Kritik riktas mot dessa siffror och oppositionen hävdar att det inte är något val om man fått en vårdcentral tilldelad. Men det anser jag att det är - man har då gjort valet att godkänna den förtrycka vårdcentralen, ett ickeval är också ett val. Samtidigt så tycker jag att personalen på landstingets vårdcentraler ska sträca på sig och ta till sig att de ger en bra vård som de flesta är nöjda med. det kommer att bli intressant att se hur utfallet av vårdvalet kommer att bli om ett antal år...ser fram emot detta.
Sedan jag kom in i riksdagen har jag bott i ett minimalt rum på 6:e våningen i riksdagshuset. Visserligen så arbetar jag mesta tiden som jag tillbringar här i Stockholm men det är ändå skönt att ha möjlighet att kunna laga lite mat och bjuda hem gäster på kvällarna. När familjen har varit på besök har det varit outhärdligt. Nu har jag fått besked om att en riksdagslägenhet (riksdagen har ett antal lägenheter "på sta´n) är ledig from 1/4. Jag kommer att få en lägenhet på söder vilket känns bra. Då kommer jag också att tvingas gå ut för att komma hem, vilket är positivt, eftersom jag i dagsläge får ett minimium av friskluft.
Till helgen har Folkpartiet sitt årliga riksmöte. Då träffas flertalet av Folkpartiets politiker, på alla nivåer, under två dagar. Det är föreläsningar och trvlig samvaro som gäller - ser med glädje fram emot detta.

3 kommentarer:

  1. hur orkar du med ditt jobb när du är gift och har familj?

    SvaraRadera
  2. jag menade- är det inte svårt att ha ett sådant jobb som kräver att man är borta långa stunder från sin familj?

    SvaraRadera
  3. Både och - jag är faktiskt inte borta så mycket. "Stockholmsveckan" är tisdag till torsdag (2 nätter)och ca tre veckor per termin har vi "plenifritt" dvs det är inget i kammaren och vi har inga utskottsmöten så jag kan jobba hemifrån. Jag har räknat ut att utslaget på hela året så är jag borta en natt per vecka! Men denna helgen har jag "varit i tjänst" då vi haft riksmöte (se förklaring på detta i kommande blogginlägg) och helgerna tycker jag är jobbigast att vara hemifrån familjen!

    SvaraRadera