onsdag 17 mars 2010

Socialtjästlagen och boende

Hörde just på lokalradion (har alltid den på via Webbradion när jag är i Sthlm) att Socialstyrelsen kritiserat Vetlanda kommun för att de inte gjort tillräckligt i vissa ärenden - igen! Nu tillhör jag dem som inte alltid tror allt som jag hör och läser från media så jag kan inte uttala mig i de enskilda fallen. Problemet för kommunen är också att de har tystnadsplikt (jag menar inte att tystnadsplikten i sig är dålig men den är ett hinder i kontakt med media) vilket gör att de inte kan bemöta kritiken utåt. Men om det nu är så att flertalet personer inte fått den hjälp och det stöd som de har rätt till så är det illa. Socialtjänstlagen finns för att de som är utsatta i samhället, på grund av olika skäl, ska kunna få hjälp att leva ett så normalt liv som möjligt. Socialtjänstlagen arbetar med barn som far illa, vuxna med sociala problem, funktionshinder, sjukdomar, missbruk, ekonomiska problem, äldre som är i behov av stöd och hjälp etc. I ett socialliberalt samhälle är detta en viktig del som inte får haverera
Idag har jag och Peter (min man) varit och tittat på min nya lägenhet , en liten tvåa på Söder. När jag ser denna lägenhet så inser jag hur bortskämda vi är "ute i landet" med bostäder, både vad det gäller storlek och kostnad. Men för att vara en övernattningslägenhet i Stockholm så kommer den att fylla sin funktion med råge. Känns väldigt skönt att kunna lämna jobbet på kvällen och gå hem till en riktig bostad. Det kommer också att bli mycket enklare att ha familjen på besök. Sist Axel var här så sa han; det är som att bo på hotell när man är hos dig mamma...fast mycket mindre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar