onsdag 3 mars 2010

Rut, Rot, Rit o Ras

Snön rasar från taket och det känns som om det kan bli vår i år också (trots 15 minus i natt), men takdroppet på da´n gör att jag tror på våren. Vi (nu ljög jag, det ska vara Peter) har skottat taket på huset vid två tillfällen men nu hoppas jag vi (Peter) slipper göra det mer i år. Det känns inte bra när vi (Peter) är på taket!!Axel undrar när "dendär" våren kommer och var den är nu? Även om han älskar att åka pulka och skidor så börjar han känna en viss mättnad av dessa snöaktiviteter!

Igår gick de rödgröna ut och deklarerade att de kommer att ta bort Rut-avdraget om de vinner valet. Motiveringen var att det bara gynnar de rika....! Samtidigt kom uppgifterna om att det är låg och medelinkomsttagarna som har utnyttjat Rut-avdraget mest. Så deras motivering håller inte. Många barnfamiljer har fått möjlighet till avlastning i hemmet pga avdraget och flertalet pensionärer har nyttjat städhjälp, oftast är detta billigare än hemtjänst och de kan själva bestämma vad de ska ha hjälp med. De med höga inkomster har möjlighet till dessa tjänster även utan avdrag! Vi har regelbunden städhjälp, vilket underlättar enormt i vår vardag. Ofta använder man (åtminstones i vår familj) helgerna till att städa. nu kan vi istället umgås och göra något roligt tillsammans. (Tack Inger för att du underlättar vår vardag - du gör en fantastisk insats).
11000 personer har fått jobb pga införandet av Rut-avdraget. Flertalet av dessa är personer som skulle ha svårt att ta sig in på arbetsmarknaden men har nu fått en möjlighet. Jag talade med en invandrarkvinna som var väldigt glad för att fått ett arbete och möjlighet att kunna försörja sig själv och sina barn. Den satsning som staten gjort ekonomiskt i denna reform har gett betydligt mer tillbaka.
Alliansen är överrens om att både Rut och Rotavdraget är en succé och kommer att behålla detta vid en borgerlig seger i valet. Folkpartiet vill också ha ytterligare avdrag för barnfamiljer och äldre som nyttjar Rut, vi föreslår 75% reduktion på den totala kostnaden. Vi tittar också på möjligheten att få göra avdrag för IT-tjänster - ett Rit-avdrag!
Vårsolen skiner in genom fönstret och jag ser att fönstren behöver putsas - vilken tur att Rut-avdraget finns!!!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker det är skamligt att man inte kan städa själv när man är ung och frisk. Så upptagen i livet kan man inte vara så att man inte kan ta tag i städeriet själv! Jag kan förstå om gamla och funktionshindrade behöver hjälp men har man två armar och två ben som fungerar, då kan man göra det själv! Det är även viktigt att engagera sina barn i det hela så att de lär sig vid en ung ålder. Man umgås ju även om hela familjen hjälper till med städningen och man kan faktiskt göra det roligt om man bara vill. Jag skulle personligen skämmas om jag inte klarade av mitt eget hem.

    SvaraRadera
  2. Emma Carlsson Löfdahl04 mars, 2010

    I detta fall har vi olika syn på saken! De flesta av oss har inga problem att anlita en hantverkare att måla väggarna...fast vi kan göra detta själva. Men när det kommer till hushållsnära tjänster så ska vi skämmas för att vi inte gör dem....varför då? Jag tycker det är upp till varje familj/individ att nyttja de tjänster som passar dem bäst. Vi anlitar hantverkare när vi behöver renovera vårt hus och vi har även valt att anlita städhjälp för att städa vårt hus. Jag ser ingen skillnad mellan dessa tjänster! Var och en måste få göra det som passar dem bäst!
    Men jag håller med om att barnen också måste lära sig att hålla ordning, Axel får plocka upp och röja i sitt rum varje dag och spiller han ut något får han ta fram dammsugaren, precis som vi andra gör. Bara för att man har hjälp med städningen ibland så innebär inte det att man låter allt vara kvar tills vår fantastiska städerska kommer och röjer upp....!

    SvaraRadera
  3. Alla kan ju faktiskt städa. För detta krävs ingen kunskap och utbildning som en hantverkare har!

    SvaraRadera
  4. Tja, de flesta kan måla en vägg och slå i en spik också. Anser att det är en nedvärdering av en städerskas/lokalvårdares kunskaper att tro att vi kan göra det lika professionellt som de.

    SvaraRadera