onsdag 7 april 2010

Sjukskrivningar, soldater och flytt

Hjälp vad dagarna går fort! Jag får dåligt samvete när jag inser hur längesedan det var som jag uppdaterade min blogg. Anledningen är att jag haft fullt upp med olika studiebesök under förra veckan (plenifri vecka innebär inte att via är "fria") och kommit hem sent på kvällarna. Då väljer jag att umgås med familjen istället för att uppdatera bloggen, hoppas ni har förståelse för detta!!

Men studiebesöken förra veckan var av skiftande art men väldigt intressanta. Jag började veckan med att besöka Försäkringskassan och arbetsförmedlingar. De som omförsäkrades vid nyår har nu genomgått introduktionsprogrammet på tre månader och oftast med lyckat resultat. 20-25% är inte aktuella att söka arbete i dagsläge utan ska tillbaka till Försäkringskassan och får en ny sjukskrivningsperiod (på 2,5 år om det behövs). Det känns skönt att veta att man utrett deras arbetsförmåga och kommit fram till att de inte har någon. För självklart ska man få vara sjuk och få sjukersättning då det är relevant. Övriga 75-80% har viss arbetsförmåga och kommer att fortsätta hos arbetsförmedlingen med stöd och insatser för att så småningom få ett arbete. AF har möjlighet att ge olika former av ekonomiskt stöd till de arbetsgivare som väljer att anställa någon som varit långtidssjukskriven. Det finns vissa saker som inte fungerat i rehabkedjan och den kritiken måste vi ta på allvar och se över regelverket.

På onsdagen var jag en heldag på Eksjö garnison tillsammans med övriga riksdagsledamöter från Jönköpings län. De räknar med att anställa cirka 350 soldater de närmaste åren, det är ju helt fantastiskt att få så många arbetstillfällen i Eksjö. Det känns som om garnisonen ser ljust på framtiden och ser möjligheter!

Gårkvällen ägnade jag åt att packa mina saker i mitt övernattningsrum här i riksdagshuset. Jag fick tillgång till min nya lägenhet igår och nästa vecka kommer Peter upp och hjälper mig att flytta. Det ska bli fantastiskt skönt att få "något eget"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar