söndag 18 april 2010

Ny socialförsäkring och tappad tand

I veckan var jag och tre allianskollegor från länet ute och presenterade regeringens vårbudget. Det fanns många förslag att vara stolt över bla tredje skatteminskningen till pensionärerna, ökning av flerbarnstillägget, ytterligare satsningar på sommarskolor och sommarjobb för unga etc, etc. Dessa satsningar, och många flera, har ni säkert läst om i tidningarna och hört rapporteras om på nyheterna så jag kommer inte att kommentera dessa "stora" satsningar så mycket.
Däremot så är det en satsning som jag är väldigt glad för, som inte kostar några stora pengar, men som är väldigt viktig för den som drabbas. Det är "sorgepengen" som införs om man förlorar ett barn. Nu kommer båda föräldrarna, samtidigt, ha möjlighet att ta ut 10 dagar vardera. För ett tag sedan var det ett uppmärksammat fall i medierna där en mamma miste sitt barn och missade att anmäla sig till A-kassan samma dag (horribelt att någon ska behöva tänka denna tanke när något sådant inträffar), vilket innebar att hon blev utan ersättning. Denna situation ska inte kunna hända igen och det känns bra. Det är som sagt ingen stor satsning, det berör inte så många personer men är en ack så viktig reform för de som hamnar i denna situation. Vill tillägga att om man föder ett döfött barn så har mamman rätt till 30 föräldradagar och pappan 10 "pappadagar", detta är inget nytt utan har funnits tidigare. Man får bara hoppas att så få som möjligt ska behöva nyttja dessa socialförsäkringar men samtidigt är det skönt att veta att de finns, om det värsta som kan hända en förälder skulle inträffa...!
Själv hade jag hoppats på en varm vårhelg med pyssel i trädgården och på altanen - men tji fick jag. Det har varit "innejobb" hela helgen, sticker man ut näsan utanför dörren håller man på att blåsa bort.
Axel (som är hos sin pappa denna helg) ringde igår och skrek i luren att han äntligen tappat sin tand (för mig är det en gåta hur man kan bevara en lös tand i 3,5 veckor....). Nu skulle han lägga den i vatten över natten för att få en guldpeng. Jag påpekade då att han sagt att han inte trodde på tandfen. Nej mamma, det gör jag inte men jag vill ju han min peng, var svaret jag fick!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar