onsdag 28 april 2010

Ska vi lägga ner landsbygden?

Efter att Vänstertrojkan presenterade sitt förslag om kilometerskatt på lastbilar och höjning av bensinpriset så undrar jag om de vill lägga ner landsbygden? Om man bor i storstäderna så går det ypperligt att åka kollektivt och köra varor på räls. Men för oss som bor på landet och har 15 km till närmaste busshållplats (där bussen går några gånger per dag) och inte möjlighet att skicka varor med tåget - hur ska vi göra? Ja, ett alternativ är ju att flytta till storsta´n.....eller? Kilometerskatten på lastbilar är ett hån mot företagarna i gles- och landsbygd. De har inga alternativ att välja på och kommer att bli utkonkurerade pga ökade avgifter. De måste både ta emot och sända varor via lastbil. Självklart så tycker jag att vi ska använda oss av miljövänliga alternativ - då det finns möjlighet. Men dessa företagare har ingen möjlighet - ska de då straffas och kanske i slutändan få lägga ner? För Sveriges skull så hoppas jag att vi inte får ett regeringsskifte till hösten - det skulle vara en katastrof för Sverige!

Nu ska jag ge mig ut i den sköna vårsolen och andas lite (frisk!!) Stockholmsluft!

3 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att det blir regeringsskifte! Moderaterna är bara på de rikas sida. Det behövs ändring i Sverige och just nu är det arbetslösheten som är viktigast, bland annat!

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med om att arbetslösheten är en viktig fråga. Som vi alla vet så har det varit lågkonjuktur i hela värden, det är varken Moderaternas eller Alliansens fel. Trots detta så har Sverige klarat sig bland de bättre, idag har vi 50000 fler sysselsatta än för tre år sedan, trots lågkonjuktur. Jag hoppas att Alliansen får fortsatt förtroende att leda landet i ytterligare en mandatperiod för att få visa att vi kan arbeta Sverige ur krisen

    SvaraRadera
  3. Sedan Moderaterna tog över så har det enligt mig blivit mycket sämre i Sverige. Iallafall för dem som redan har det svårt. Först och främst tänker jag på arbetslösheten och a-kassan. Alla nya regler som infördes med Moderaterna. Jag tycker det är en RÄTT att få 80% av sin inkomst då man stämplar! Jag var själv nere på 65% av min inkomst och med det lilla jag fick ut gick det knappt att klara sig. Det är nog svårt för en välbärgad person att verkligen veta hur det är i verkligheten, om man aldrig varit fattig. Och hittar man ett deltidsarbete får man bara stämpla i 70 dagar. Ett deltidsarbete enligt mig är när man jobbar 50% av 100%. De flesta har timanställning nu för tiden. En timme hit och dit... kanske 5 timmar i veckan om man har tur. De räknas då som deltidsarbete och de 70 dagarna tickar på. Ingen, INGEN, kan klara sig på 5 timmar i veckan. Jag tror de flesta människor vill jobba, att gå hemma är psykiskt påfrestande. Moderaterna har inte gett något löfte om ett återställande av a-kassan, därför hoppas jag på ett regeringsskifte. Det behövs även en kvinna vid "rodret"!

    SvaraRadera