lördag 24 april 2010

Min största politiska utmaning

I torsdags så hade jag min största politiska utmaning någonsin! Var det riksdagsdebatt, Tv:s morgonsoffa....? Nej, jag skulle berätta för ett 30-tal invandrarkvinnor på Råslätt vad Folkpartiet står för. Kan ju vid första tanken låta som en lätt uppgift men när man sätter sig ner och funderar så inser man att det är svårt - väldigt svårt! Hur konkritiserar man Liberal ideologi på mycket lätt Svenska? Jag anser mig själv använda ett ganska vardagligt språk när jag talar politik (vilket är ett val jag gjort, jag vill inte bli en politiker som talar "rappakalja" så ingen annan än mina politikerkollegor förstår), men jag inser att för de som just lärt sig Svenska så använder jag mig av många svåra ord. Jag försökte också hitta exempel som gjorde att de kunde koppla det till sin livssituation tex vikten av kunskap - arbete - frihet! Det kändes som mitt budskap gick fram och att de förstod vad jag och Folkpartiet står för.
I går (fredag) skulle jag på företagsbesök tillsammans med Magnus Olofsgård och Anna Mårtensson som också är riksdagskandidater inför valet i år. Tyvärr så fick jag avboka dagen innan. Jag var tvungen att ta tåget upp till Stockholm och tjänstgöra i EU-nämnden där jag är ersättare. Dessa snabba ryck i mitt uppdrag som riksdagsledamot kan vara frustrerande men det är också en utmaning - man vet aldrig hur veckan kommer att se ut!
Axel blev besviken för jag hade (nästan) lovat att han och jag skulle ha en lugn fredagsförmiddag (vilket "brann inne" när jag var tvungen att åka hemifrån vid 5.00). Jag försökte få honom att förstå att det är en stort förtroende att vara riksdagsledamot och att så många inte har förmånen att få vara det. Då tittade han på mig och sa; "Inte många, jag har sett rummet där ni trycker på knappen (Plenisalen) och det är flera tusen som sitter där...." Det är inte lätt att förklara för en sexåring och det är ganska skönt att han håller mig nere på jorden. Jag får "dåligt-mamma-samvete" men det tror jag de flesta föräldrar har oavsett vilket jobb man har. Så nu har jag lovat honom en hel "myslördag" med mamma så det är bäst att jag lämnar datorn och uppfyller mitt löfte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar