onsdag 14 april 2010

Parboendegarenti och tandfen

Vilket underbart väder vi har, det är nästan så man har glömt hur skönt det kan vara ute efter denna långa vinter.

förra veckan var jag med i radio Jönköping och diskuterade parboendegarentin, dvs att äldre par ska få bio tillsammans i serviceboende o liknande boende, även om det bara är en som har behov av vård. Jag har fått många positiva reaktioner på detta - och vem kan egentligen vara emot det? Det är ju självklart så man kan fundera på varför vi inte infört det tidigare. Samtidigt är det sorgligt att det ska behövas en lag om detta, det är ju självklart att kommunen ska erbjuda detta. För jag känner ingen som lovat "att älska varandra i nöd och lust tills kommunen skiljer oss åt"....!

Axel har fått sin första lösa tand. När han upptäckte detta skrek han så högt så att jag trodde att han satt i halsen och inte kunde få luft!! Han har väntat på detta ögonblick så länge och äntligen så är den lös. Men han tillhör de barn som inte vickar på tanden utan snarare är "rädd om den". Vi har berättat för honom att han kommer att få en guldpeng av tandfen när han har tappat den och lägger den i ett glas med vatten. Men den är inte så lätt att lura honom längre. Han sa; "jultomten, påskharen och nu tandfen, nej det går jag inte på längre. Det är ju ni föräldrar som fixar det"! Det är bara att inse - han håller på att bli stor!

Igår gick äntligen flyttlasset till min nya lägenhet på söder i Stockholm. Känslan av att ha en riktig bostad är betydligt mer viktig än vad jag har kunnat ana. Nu måste jag promenera en stund till och från tunnelbanan varje dag och det är väldigt skönt att få en nypa frisk luft både på morgonen och kvällen. det är inget som har hindrat mig från detta förut men jag har helt enkelt inte prioriterat det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar