fredag 30 juli 2010

Pingviner o marknad!

Nu är ledigheten definitivt slut, idag har jag varit och "kampanjat" på Lommaryds marknad (Aneby kommun). Eftersom jag är uppvuxen i den socknen (inte så ofta man talar om socknar längre...) så är det alltid trevligt att komma dit och träffa vänner och släkten. Trots att regnet öste ner och det blåste rejält (jag tror det var medvind ;-)) så var stämningen på topp.
Vissa besökare tyckte att det var för tidigt att sätta sig in i politiken redan nu (när det knappt är två månader kvar...) medans andra stannade och vi fick många givande samtal.
Jag talade med en "nyvärvad" Folkpartist som berättade om betygssystemet i Schweiz - mycket tankeväckande. Där har de även betyg utifrån hur mycket som de har ansträngt sig och inte bara utifrån resultat. Det tyckte jag var en god idé då vissa verkligen anstränger sig och pluggar hårt men ändå "bara" får ett G i betyget. Att man har vilja och verkligen försöker är också väldigt viktigt att få kredit för!
Axel går i simskola denna veckan. Efter flera veckor med strålande sol så är det mulet och regn, men barnen är tuffa och hoppar i ändå. Han har verkligen kämpat för att lära sig simma och idag lyckades han ta "silverpingvinen" vilket innebär att kan flyta och simma 10 meter. Stoltare kille får man leta efter! När jag kom hem från marknaden visade han stolt upp sitt nya märke. Märket är ju som ett form av betyg och jag är helt säker på att han inte varit lika stolt om dessa 10 meter inte resulterat i ett märke (betyg). Det har varit en morot för honom att få hem sin silverpingvin och sätta upp den på märkesskölden på väggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar