torsdag 8 juli 2010

30 timmar och batterier!

Idag har det varit Socialdemokraternas dag i Almedalen. Mona lovade satsningar på förskolan i form av att alla barn ska ha rätt till 30 timmars förskola/vecka, oavsett om föräldrarna arbetar eller inte. Hur tänker man då? Att dessa barn inte ska vara helt utstängda från förskolan tycker jag är rätt, har de varit där tidigare så kan det vara positivt att få behålla kontakten med sina kompisar då föräldern blir arbetslös eller föräldraledig. Men detta behov täcks genom de 15 timmar som redan idag är möjligt. Att höja dessa till 30 timmar/vecka har jag ingen förståelse för. Varför vill man ha barn - för att samhället ska ta hand om dem och fostra dem? Nej, jag tror inte att det är många som tänker så. De flesta av oss vill umgås med våra barn så mycket som möjligt (och har dåligt samvete när vi inte lyckas).
däremot så tycker jag att dessa "15-timmar" skulle vara anpassade utifrån familjens behov och inte vara styrd till vissa fasta tider. det hade underlättat om man som arbetslös kunde lägga dem när man skulle på en anställningsintervju eller som föräldraledig när man tex ska med småbarnen på bvc etc.
Våran vecka i Almedalen och på gotland börjar att lida mot sitt slut. Det har varit mycket intressant och givande att vara här och jag hoppas att jag har möjlighet att återkomma nästa år.
Vårt husvagnsliv (första gången i vår nya vagn och premiär för husvagnsboende för Peter) har gått över förväntan. det krävs tålamod och ett visst ordningssinne för att klara av detta liv. Härom kvällen så såg Axel lite bekymrad ut och jag undrade vad han funderade på? Han hade upptäckt att hans säng var placerad över batteriet och undrade vad som skulle hända om han kissade på sig i sömnen(vilket händer ytterst sällan)? Han var orolig för att förstöra elen i vagnen!! Men jag lugnade honom med att han sov på plastad frotté. jag hade inte en tanke på batteriet när jag bäddade i den, snarare att jag ville skydda dynorna om olyckan skulle vara framme...

3 kommentarer:

  1. Hej Emma!

    Det var trevligt att träffa dig i Almedalen och prata om ofrivillig barnlöshet. Du hade som sagt väldigt kloka tankar! Roligt att du har en blogg - jag kommer följa dig lite här. :)

    Hoppas du har det bra i sommarvärmen och får en härlig semester.

    /Johanna

    SvaraRadera
  2. Glömde att säga att jag också har en blogg, som bland annat handlar mycket om politiken kring ofrivillig barnlöshet. Du får gärna kika in:

    http://inteutanminasikt.wordpress.com

    SvaraRadera
  3. Tack själv - det var ett givande samtal vi hade. Det är dessa mäten som gör att man tycker det är roligt att jobba med politiken och att man får mer kunskap!
    Ha en fortsatt skön sommar /Emma

    SvaraRadera