onsdag 12 oktober 2011

Sparka inte på den som ligger!

Igår var det partiledardebatt i riksdagen. Idag satte jag mig ner för att läsa vad pressen hade för åsikter om debatten och hur de bedömde partiledarnas insatser. Jag har både läst på nätet och i "papperstidningar". Döm om min förvåning när den största nyheten fortfarande är Juholts misstag. Jag försvarar inte det han gjort utan anser att det rättsliga nu ska få ha sin gång. Jag har lärt mig att man inte ska sparka på någon som ligger men media bara fortsätter drevet.
Jag hade varit betydligt mer intresserad av att ta del av deras syn på partiledardebatten. Jan Björklund talade om behovet av att vara med i EU och att vi måste hjälpas åt. Bygg broar istället för murar var ett uttalande som jag verkligen håller med om. Sen kan man ha åsikter om den nuvarande krisen och hur den har skötts. Men Grekland är inte ensam syndabock, det finns väldigt många fler aktörer inblandade. Det är dags att lära av misstagen och använda den kunskapen i framtida samarbete. Att Vänsterpartiet är emot Europasamarbetet är också intressant. De pratar alltid om solidaritetstanken och att man ska hjälpa dem som har det svårt - men det verkar bara gälla Sverige och dess invånare.....!
Idag ska jag (efter det sedvanliga utskottsmötet) få besök av en gymnasieklass från Värnamo och guida runt dem i riksdagen. Det är alltid roligt att träffa personer hemifrån och få visa dem min vardag. I eftermiddag bär det av hemåt för att packa om väskan. I morgon börjar vårt landsmöte som ska fatta beslut som visar hur vi ska jobba den närmaste tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar