onsdag 19 oktober 2011

Ganna

De senaste dagarna har det varit mycket rapportering kring 91-åriga Ganna som skulle utvisas till Ukraina. Jag troro inte att någon av er har missat denna händelse.
Som riksdagsledamot kan jag inte lägga mig i det enskilda ärendet men jag är ansvarig (tillsammans med 348 andra) för de lagar som vi har i sverige. Personligen så anser jag att vi måste titta över begreppet "särskilt ömmande skäl" och vara tydligare med vad vi menar med detta. Om en dement, synskadad 91-årig kvinna som endast har anhöriga i sverige och hon blir helt ensam i Ukraina, inte ingår i detta begrepp så är det något som är fel.
Jag anser inte att vi kan gå tillbaka till den tidigare gälland lagstiftningen (före 1997) då alla med familjeanknytning fick stanna i Sverige men i fall då det inte finns anhöriga kvar i hemlandet och de är svårt sjuka, ja då måste det finnas en möjlighet till att lösa situationen!

Det känns äntligen som vi kommit igång "på riktigt" här i riksdagen. Dagarna rullar på med intressanta möten och mängder av inläsning. I morgon ska Peter, min man, vara på möte här i Stockholm. Detta gör att vi får en "bonuskväll" tillsammans här i Stockholm. När man lever skilda åt i veckorna (han veckopendlar till Ronneby)så är dessa kvällar guld värda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar