onsdag 26 oktober 2011

Jan o Jante

I veckan så har Jan Björklund skrivit en debattartikel om högskolornas framtid i Sverige Han konstaterar att om några år har studenterna minskat med 25 % (beroende på att det var en "babyboom" i början på nittiotalet). Högskolorna måste också hålla hög kvalité för att kunna ha en konkurrenskraftig utbildning. för att de mindre högskolorna ska kunna leva upp till detta så uppmanas de till samarbete och det tycker jag är mycket bra. Som student ska man kunna lita på att man får en kvalitativ och konkurrenskraftig utbildning!
I måndags blev jag uppringd av en för mig känd person (men som jag inte har någon personlig relation till) och fick en oväntad fråga. Genast så hade jag Jante på axeln som sa att jag inte skulle fixa det jag blev tillfrågad om. Men jag ruskade på mig till han föll av, hoppas att han håller sig borta i fortsättningen och att jag fixar mitt uppdrag. Jag förstår att jag talar i gåtor och att ni blir nyfikna, men jag säger som Axel ;" Tålamod är en dygd", tids nog ska jag berätta!
I morgon ska jag vara med Axel i skolan, han går nu i första klass, det ska bli riktigt roligt. Jag har fått lova på heder och samvete att inte vara pinsam, bekymret är att jag inte vet när man är pinsam i en 7-årings ögon!?

2 kommentarer:

  1. Hur får ni ihop allt? Det är beundransvärt verkligen. När får ni tid ihop när ni pendlar hit och dit? Hur länge har ni varit ihop?

    SvaraRadera
  2. Det undrar jag också ibland?!
    Vi har snart varit tillsammans i fem år (gifta i 2,5)! När vi träffades så hade vi båda egna liv och egna karriärer och det underlättar förståelsen för varandra. Jag tror inte det hade fungerat om en av oss jobbat "normala arbetstider" och suttit hemma och väntat på den andre. Vi är ganska duktiga på att leva i nuet och ta tillvara den tid vi får tillsammans. En förutsättning, när man lever ifrån varandra i veckorna, är att man litar på varandra och inte är svartsjukt lagd.Vi har lärt oss (av tidigare misstag) att uppskatta varandra och att inte ta varandra för givet!

    SvaraRadera