onsdag 21 september 2011

Budget

Igår presenterades regeringens budget, både av finansministern i riksdagen och av ministerar och riksdagsledamöter runt om i landet. Själv så var jag i Kalmar län, i Smedby och Hultsfred, och presenterade den tillsammans med riksdagsledamöter från Alliansen i Kalmar län. Anledningen till att jag var där är att Kalmar inte har någon riksdagsledamot från Folkpartiet denna mandatperiod och jag och Karin Granbom Ellison är "faddrar" för länet.
Eftersom jag till vardags sitter i Socialförsäkringsutskottet så är jag extra glad för att vi har kunnat rätta till en del felaktiheter som uppstod då vi förändrade sjukförsäkringen. Bla kommer vi att avsätta pengar till de så kallade "nollklassade" så att de också får en ersättning. Pengar skjuts också till så att inga lokalkontor hos Försäkringskassan ska stänga ner. för mig är detta viktigt ur tillgänglighetssynpunkt då ofta äldre, funktionshindrade och nysvenskar har svårt att göra sina ärenden via Internet utan behöver det personliga mötet.
Att lärarna får en möjlighet att göra karriär (utan att bli rektorer) genom olika utbildningssteg tror jag är positivt för att locka fler till läraryrket. Detta i sin tur kommer att leda till en löneförhöjning inom lärarkåren på sikt!
Jag tycker att budgeten har lyckats att balansera väl då det gäller att satsa men samtidigt hålla igen. Sverige har idag en bra ekonomi, jämfört med många andra länder, och jag tror att vi kommer att ta oss starka även ur denna kris!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar