torsdag 9 september 2010

Partiets tabletter!

Idag har jag varit på sammanträde med Höglandsutskottet på Eksjö lasarett - förstår inte hur vi tänkte när vi la en sammanträdesdag mitt i valrörelsen!! Men verksamheten måste ju rulla på som vanligt....trots valrörelse. Vi hade besök av ett antal tjänstemän som beskrev sin verksamhet. Som politiker får jag ofta höra berättelser av både patienter och anställda. När man talar med de ansvariga så får man ofta en annan bild av saken. Jag menar inte att det inte begås misstag inom vården - det gör det tyvärr och dem jobbar vi hårtför, att på alla nivåer, undvika. Men ofta är det bristen på kommunikation som gör att det blir missförstånd. Det är både "sändare" och "mottagare" som måste lära sig att lyssna och fråga om något är oklart. På så sätt skulle vi kunna undvika många brister i vården.
I fredags hämtade jag Axel på fritids, upptäckte att jag hade en tablettask kvar från allianskampanjen (det stod alliansen på asken) och gav honom den. Eftersom det inte hör till vanligheterna att han får godis då jag hämtar honom (när jag tänker efter så har det nog aldrig hänt innan) så blev han glad och överaskad. Vi gick småpratande till bilen, smaskandes på tabletterna från asken. En kille (i 9-10-årsåldern) frågar Axel vad det är för ask han har?
-Det är från mammas jobb, hon jobbar på partiet! Vet du vad det är?
-Nej, svarar den andre pojken och ser fundersam ut.
- Men hon är ju en såndär politiker (han säger så) som bestämmer!
Pojken såg helt förvirrad ut och gick därifrån. Själv kände jag mig som om jag jobbade för kommunistpartiet i forna Sovjet. Axel tuggade glatt vidare på sina tabletter!
H

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar