torsdag 12 april 2012

Sociala avgifter

Nu är vi i full gång i riksdagen efter påskuppehållet. Det är ganska skönt med vardag, utan den skulle man inte uppskatta ledighet!
Igår var jag uppe i debatt om sociala avgifter. Att arbetsgivaravgiften är en stor kostnad för företagen vet vi alla. Ofta hör man diskussionen om att dessa ska sänkas. Om man sänker arbetsgivareavgiften med 1% , rakt över, så ger det knappt en hundralapp per anställd och månad. För staten ger det en minskad inkomst på 7-10 miljarder. Tyvärr så kostar det betydligt mer än det smakar.
Även företagarna har insett detta och anser att det finns andra förändringar som ger bättre fördelar för företagarna. Vi har halverat arbetsgivaravgiften för de som anställer ungdomar. Våra motståndare säger att det inte har gett så många jobb, jag anse att det är omöjligt att uttala sig om det verkligen är så.
När jag var barn och var sjuk sa min mamma alltid att jag skulle ta en Alvedon ( hon är sjuksköterska och Alvedon var lösningen på det mesta ;-)). Det slutade alltid med att jag sa att den inte hjälpte. Då svarade mamma att jag inte visste hur ont jag skulle haft om jag inte tagit den...!
Jag tror att det är samma sak med ungdomssatsningen, vi vet inte hur det hade sett ut om vi inte hade halverat arbetsgivaravgiften. Vi ska också vara medvetna om att vi haft två lågkonjunkturer efter varandra som troligen skulle påverkat arbetslösheten ytterligare om vi inte had gjort denna satsning. Men detta får vi aldrig veta!

1 kommentar:

  1. Man vet aldrig förrens man har prövat ;-D

    Väldigt bra skrivet av dig vännen, o då är jag inte ens i närheten av de blåa...

    Kramar

    SvaraRadera