tisdag 17 april 2012

Game over!

I måndags så var jag på ett mycket givande studiebesök på Game over. Detta är ett behandlingshem som jobbar med spelmissbruk i olika former. När de startade sin verksamhet för tio år sedan så var de inriktade på klienter som spelade bort sina pengar. Idag finns denna kategori fortfarande kvar men det har blivit fler och fler som har fastnat i ett dataspelsmissbruk. De är oftast i 20-25 årsåldern och spelandet har pågått i flera år innan de får hjälp. Då har de oftast hamnat i en situation där de inte har några sociala kontakter och kan inte sköta studier eller jobb. De lägger nästan all vaken tid på dataspel och har inget riktigt liv.
Game over har de också samtalsgrupper som riktar sig till tonåringar och deras föräldrar för att ha möjlighet att ändra deras spelbeteende.
I Linköpings kommun så har man inställningen att spelmissbruk är att jämställas med annat missbruk och de har samma rätt till behandling som de som missbrukar droger och alkohol. Tyvärr så finns inte denna inställning i alla kommuner och kunskapen om spelmissbruk är väldigt dålig.
Jag fick möjlighet att tala med några av klienterna som var på behandling. De hade önskemål om mindre reklam för spel och en begränsning på spelautomater till en viss summa per månad.
För mig var detta ett väldigt givande besök och jag lärde mig mycket. Nu ska jag ta med mig denna kunskap i mitt riksdagsarbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar