lördag 7 april 2012

Prag

Peter och jag tillbringar påskhelgen i Prag, Tjeckiens huvudstad. Jag har varit hör en gång tidigare och det var när jag tågluffade 1990, det har hänt en hel del sedan dess. Men de gamla husen är lika vackra och imponerande. Ibland så gnäller vi hemma över att det finns så många regler och lagar kring hur vi får bygga, efter att ha gått runt här i två dagar inser man att det kanske inte är så dumt med vissa restriktioner! De gamla fina byggnaderna, bl.a. Kyrkor och rådhuset är knappt möjliga att se då det har byggts nya byggnader så nära inpå att vyn blir helt förstörd. Då det gäller förvaltning på husen så finns alla kulörer representerande, ganska charmigt men jag tror att man hade tröttnat i längden.
Något som jag märker stor skillnad på sedan jag var här sist är att de flesta numera pratar Emgelska. 1990 var det bara på hotellen som man gjorde detta, Tyskan var då betydligt mer gångbar, särskilt hos de äldre ( Tjeckien har ju en gång tillhört Tyskland).
Trots att de varit självständiga i många år så ser man fortfarande att de är präglade av Ryssarna. Men i det stora hela så är de nu som vilken storstad som helst i Europa.
Vi pratademed Axel igår, han ville att vi skulle köpa en souvenir ( ja, han använde det ordet) till honom. Han älskar allt som glittrar vilket gör det enkelt för oss då det finns hur mycket kristall som helst att välja mellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar