torsdag 19 april 2012

"I nöd och lust till kommunen skiljer oss åt"

Äntligen så blir det lag på att äldre par har rätt att få bo tillsammans på äldreboende (även om bara en är i behov av boendet). Jag tycker att det är lite pinsamt att vi ska behöva lagstifta om detta - det är väl självklart att det ska vara så. I ett flertal kommuner finns redan denna möjlighet och erfarenheten därifrån är att det inte är någon kostnad att tala om. Den partnern som är "medföljande" till äldreboendet blir snarare en tillgång i boendet och kan vara behjälplig med småsysslor. Ingen av oss har ju lovat att "leva tillsammans i nöd och lust tills kommunen skiljer oss åt"! Självklart så är detta en möjlighet för de som önskar, ingen kommer att tvingas flytta med till äldreboendet mot sin vilja.
Igår klubbade vi också igenom möjligheten till att få ta sig ett glas vin eller öl till maten i äldreboendet, detta är ju också så självklart att det är konstigt att det inte skett tidigare.

Snart har vi veckans sista votering sen ska jag, som alltid på torsdagar, ta tåget hemåt. I morgon så ska jag byta upp mig!! Sedan några år tillbaka är jag husvagnsägare (jag skriver jag och inte vi med flit, Peter är inte riktigt till freds med att höra att han är husvagnsägare). Men nu har vi bestämt oss för att byta upp oss till en större sk barnkammarvagn, då får Axel ett eget litet rum och han kan ha med sig en övernattande kompis utan problem med sängplatser.

2 kommentarer:

  1. Är bara nyfiken om du är bjuden till det kungliga dopet i maj?

    SvaraRadera