söndag 3 juli 2011

Supande under Almedalsveckan?!

Nu är bilen packad och snart styr vi kosan mot Oskarshamn för vidare färd mot Gotland och Visby. Jag tror de flesta är medvetna om att Almedalsveckan börjar idag o fortsätter till nästa Söndag. För er som inte varit där så är det väldigt svårt att förklara hur denna tillställning ter sig. Vart riksdagsparti har en "egen dag" då partiledaren håller tal från Almedalens (som är en park mitt i Visby) scen. Det är olika tillställningar runt omkring och väldigt många utställare (som på en mässa). Det är organisationer och företag som vill visa att de finns och vilka frågor/affärer som de driver. I alla möjliga och omöjliga lokaler pågår det seminarium och samtal hela dagarna. På kvällarna finns det möjlighet att deltaga i mingel och middagar.
Ibland så hör jag folk som säger att det är "en fyllefest som betalas av skattebetalarna". Jag har inte samma uppfattning men det kanske beror på att jag är där för att arbeta och inte supa (vilket jag iofs inte brukar göra annars heller) Jag har med mig familjen dit (och betalar boende och transport för dem). När jag medverkar i något seminarium eller är åhörare så passar de på att sola o bada eller göra utflykter. På kvällarna så umgås vi och eftersom vi behöver mat så brukar vi gå på restaurang och äta god mat, ofta med ett glas vin till. Men vi betalar både maten och drickat själva och ännu har jag inte blivit full på ett glas vin. Det finns säkert de som åker dit för att festa, men det är fritt fram för folk att åka vart de vill o festa när de vill, även om det råkar sammanfalla med Almedalsveckan på Gotland.
Jag tycker att denna veckan är ett utmärkt tillfälle att få träffa olika organisationer och diskutera olika politiska frågor under lite mera avslappnade former.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar