onsdag 20 juli 2011

Ledighet och Fontänhusets framtid!

Den efterlängtade sommarledigheten är nu här (förutom lite avbrott för styrelsemöten och lite andra åtagande)och det känns riktigt skönt. Det är bara att erkänna - hemmets skötsel ligger långt efter och det känns riktigt bra att få "röja runt" här hemma.
Vi bor på en hästgård som det senaste bara varit en gård då det inte funnits en enda häst här o det är synd eftersom vi har ett riktigt fint stall på gården. Men nu så ska det "bo" två hästar här så det är ett helt arbetslag på gården som röjer o stängslar för nya hagar. Jag har bestämt att jag ansvarar för köket och servar med mat och kaffe. Till skillnad från mina vanliga uppdrag inom politiken där det tar lång tid innan man ser resultatet av sitt arbete så ser jag nu resultat direkt - känns riktigt bra!
I måndags var jag på styrelsemöte på Eksjö Fontänhus. Fontänhuset är en verksamhet där personer med olika psykiska funktionshinder driver det som medlemmar, medlemskapet är frivilligt och man lägger upp sin dag utifrån sin egen förmåga och intresse. För att kunna driva denna verksamhet så är man helt beroende av bidrag, den största delen kommer från kommunen och staten. Nu har Eksjö kommun dåligt med pengar och funderar på att dra in sitt bidrag till verksamheten. Landstinget har aldrig givit något driftsbidrag med hänvisning till att daglig verksamhet inte är deras ansvar. Det är iofs sant men jag tror att denna verksamhet i förlängningen leder till mindre kostnader för landstinget då det blir mindre inläggningar på sjukhuset. För mig som Liberal känns det oerhört viktigt att även dessa personer har möjlighet till valfrihet och självbestämmande. Om man måste lägga ner huset finns inga alternativ utan man hänvisas till kommunens dagverksamhet. Detta skulle vara ett fruktansvärt svek av beslutande politiker. Men jag och övriga styrelsemedlemmar tillsammans med medlemmarna och handledare jobbar vidare och hoppas innerligt att vi lyckas förmedla vikten av denna verksamhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar