tisdag 1 februari 2011

Särskola

Efter att ha undersökt ett antal kommuner så har man kommit fram till att många elever som är inskrivna i särskolan inte är ordentligt utredda. En del går där pga att de är invandrare och har inlärningssvårigheter. Oftast så beror detta på att de har traumatiska upplevelser med sig i bagaget och inte pga någon utvecklingsstörning. Det måste finnas en professionell utredning gjort för varje elev innan de placeras på särskolan. särskolan är en mycket bra skolform för de som behöver det stödet men det kan också vara en katastrof för dem som inte har det behovet. I debatten så har det hörts röster som säger att särskolan måste vara integrerad i den vanliga skolan, detta tycker jag är lika absurt som att säga att särskolan inte ska vara integrerad i den vanliga skolan. I särskolan går det elever som har ett lindrigt förståndshandikapp till de som har grava förståndshandikapp och är multisjuka. Hur skolgången ska utformas i särskolan måste utformas utifrån individens behov. en del klarar mycket väl av en integrering och mår väl av detta. Andra kan ha stora problem med att få många intryck och klarar inte av att sortera dem. Dessa behöver en mycket liten skola med få elever för att må bra.
Igår var jag, tillsammans med Maria Lundqvist Brömster, på studiebesök på Bergshyddan i Taberg. De har boende, daglig verksamhet och grund-och gymnasiesärskola för personer med utvecklingsstörning. En del av de 8 elever som går på denna friskola har behov av lugn och ro och behöver undervisning i en avskild miljö. Jag tror att det är viktigt att alla alternativ finns så att man kan hitta den skola som passar individen, även elever med funktionshinder har rätt att välja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar