fredag 25 februari 2011

Ensamkommande flyktingbarn

Några gånger per termin har vi sk plenifri vecka. Det innebär att vi inte har några aktiviteter i riksdagshuset utan själva disponerar vår tid. Jag har passat på att titta på mottagandet av ensamkommande flyktingbarn här i länet. Min tanke var att besöka en kommun i var länsdel men det visade sig att den södra länsdelen inte hade någon kommun som tog emot dessa barn. Men jag fick napp i länets största och minsta kommun dvs Aneby och Jönköping. Jag var där för att lyssna hur de tänkte kring detta och hur de hade löst situationen. Vad som framkom var att det var helt olika problem som dessa kommuner stött på. Jag trodde att det skulle hänga ihop med kommunens storlek men där kunde jag inte se något samband.

Jag tänkte följa upp dessa besök med att besöka boende för dessa barn (eller snarare ungdomar, de flesta är i övre tonåren) och också tala med skolan och höra deras syn på saken. Att få möjlighet att vara ute i "verkligheten" är väldigt givande och en förutsättning för att kunna jobba vidare med frågorna i riksdagen.

Nu tänker jag ta ledig eftermiddag och hämta Axel i skolan. Var 4:e helg är han hos sin pappa (övriga helger är han hos oss) och då blir det väldigt länge som man inte träffas. Men vi ska ta igen det i helgen och nästa vecka ska Axel följa med mig till Stockholm. Han har själv bett om att få följa med mig - det gläder ett modershjärta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar