lördag 29 januari 2011

Prylrensning

Jag vet inte om det beror på att det är ett nytt år eller att jag kommit till insikt i att vi har alldeles för mycket prylar. Ta tex den smidiga lilla dammsugaren (som i ett enkelt handgrepp kan bli en handdammsugare) som vi aldrig använder, varför står den i köket och samlar damm? Varje gång som golvet ska dammsugas (med vår "riktiga" dammsugare) säger jag några väl valda ord för att den står i vägen och samlar damm.....och se´n gör jag inget åt det. Men nu har jag fått lust att rensa. Vet inte vad som inspirerar mig men nu åker allt ut som vi inte har använt det sista året. Det är en befriande känsla att få åka till Kupan (Röda Korsets second hand) och lämna in det.Det känns som ett kinderägg, tre önskningar i ett - någon annan får användning för det, miljön blir glad och Röda korset får pengar till välgörande ändamål. Problemet är att man alltid hittar något som är "bra att ha" och får med sig hem. Men när man handlar begagnat så känns det på något sätt bättre i samvetet.
Axel har också börjat rensa ibland sina leksaker. Som de flesta barn i detta land så har han alldeles för många och en hel del som aldrig används. Men han har kommit på att han kan tjäna pengar på sina leksaker genom att sälja dem på Blocket. Tyvärr så är vi dåliga på att lägga ut dem åt honom, men jag lovar bättring på detta område. Så nu kan jag inte sitta här längre, måste ta och fota Axels leksaker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar