lördag 12 juni 2010

Syrensaft

Denna veckan har jag till största delen arbetat hemifrån, har bara varit i Stockholm över dagen i fredags. Jag har blandat "datorjobb" med "hemarbete" den gångna veckan. Det är ju tyvärr så att även min tvätthög växer, kylskåpet behöver rensas och blommor planteras. Samtidigt så tycker jag om dessa sysslor, det är omväxling att jobba med "kroppen" till skillnad från alla möten och "inläsningar" som jag annars har fullt upp med.
Idag såg jag att Syrenerna höll på att blomma över och då blev det bråttom...! Varje år brukar jag göra saft på syrener och insåg att det var hög tid. När jag skrev om det på Facebook fick jag förfrågningar om receptet så det kommer här. Det måste vara lila "bonnasyrener" och ingen förädlad sort. Tyvärr så är hållbarheten ganska kort så jag föreslår att man tillsätter någon form an konserveringsmedel (tes Atamon) eller fryser in i plastburkar.

40 klasar syrener (jag brukar ta fler...)
2 kg socker
60 g citronsyra
3-5 citroner (beroende på storlek)
2,5 liter vatten

Plocka o skaka av blomklasarna.
Tvätta o skär citronerna i skivor.
Blanda blommor, citronskivor, citronsyra och socker i en stor bunke eller gryta
Koka upp vattnet och häll det över de andra ingredienserna, låt stå i tre dygn, rör om någon gång ibland.
Se´n är det bara att sila saften och hälla upp på flaskor.

Den är väldigt god iskall en varm dag!
Medans jag har skrivit detta så har Axel förberett allt så nu ska jag bara hälla över det kokande vattnet. Där går min gräns för vad en 6-åring får hjälpa till med i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar