torsdag 17 juni 2010

Sol, vind och vatten

Idag har jag lyssnat till låten Sol, vind och vatten hela dagen. Utanför mitt kontorsfönster sitter en grupp med skyltar "atomkraft - nej tack" och spelar denna låt om och om igen. Anledningen till detta är att vi idag ska rösta om framtidens elförsörjning. Vi kommer att rösta på en möjlighet att kunna ersätta gamla reaktorer med nya. I dagsläge så har vi inget annat miljövänligt alternativ. Självklart så måste vi samtidigt satsa på förnyelsebar energi och forska kring detta. Men i nuläge så kan vi inte stänga ner våra kärnkraftverk. Jag tror inte någon är beredd att betala de el-priser som skulle uppstå om vi lägger ner någon av nuvarande reaktorer.
För att Sveriges tillverkningsindustri ska kunna fortsätta och ha någon möjlighet till en stabil energiförsörjning så är detta nödvändigt.
Det känns bra att få vara med och rösta på denna viktiga fråga som kommer att bli historisk.
Här i Stockholm så känns det att sommaren närmar sig och alla vill avsluta vad de håller på med. Avslutningsfester i olika grupper duggar också tätt.
I helgen kommer Peter och Axel upp till mig i Stockholm och vi ska vara med och njuta av "bröllopsstämningen". samtidigt så blir det nog en sväng till Skansen och Gröna Lund - men skvallra inte för Axel, han vet inte detta ännu.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Tycker du har en intressant blogg. Det du tar upp här är mycket viktiga saker. Tycker även att du gör ett bra jobb, att kombinera politiker/mamma rollen kan inte vara lätt alla gånger.
    Skulle vara roligt om du kunde berätta mer om dig själv. Hur träffades du och din man? Är han också politiker? Och om du inte hade det yrket du nu har, vad skulle du vilja jobba med?

    Ida från Norrköping

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för ditt inlägg, ledsen att du fått vänta på svar!
    Att kombinera sina roller är inte alltid lätt, jag tror att vi alla har dåligt samvete oavsett yrke. Men jag tror att om jag mår bra och är tillfreds så är min son det också. Jag träffade min man för tre år sedan, jag var nyskild och ville inte leva själv - men jag hade inte tänkt att det skulle gå så fort....! vi är moderna och träffades via nätet (vi hade varken tid eller lust att springa på krogen). Peter är egen företagare och är inte politiker. Däremot så är han politiskt intresserad men jag ser det som en fördel att vi är i "olika branscher". Vi kan ge varandra synpunkter från en annan utgångspunkt!
    Jag brukar inte fundera på vad jag skulle gjort om jag inte valt banan vård/politik. Jag är nöjd med min tillvaro och tror inte det ger något att fundera på "om att...".

    SvaraRadera