måndag 14 juni 2010

Äldrefrågor och Kungabesök!

Idag har jag varit i Jönköping och lyssnat på Barbro Westerholm som är riksdagsledamot för Folkpartiet och har tidigare arbetat som läkare. Hon arbetar med "äldrefrågor". Ganska intressant att definiera en politisk fråga utifrån ålder - jag har aldrig hört någon tala om "medelåldersfrågor"!!! Och det är väl det som är problemet - äldre är inte en homogen grupp. En 65-åring har inte så mycket gemensamt med en 90-åring. Det är som att jämföra en nyfödd och en 25-åring och säga att de har samma behov - ingen skulle komma på tanken.
"Äldre" är individer med samma individuella önskemål, erfarenheter och intressen som de som är under 65 år. Det finns betydligt viktigare faktorer som gör att vi tillhör en viss grupp än ålder.
Jag måste tillägga att det inte är Barbro som myntat uttrycket "äldrefrågor" utan det är ett vedertaget uttryck!
Idag har jag varit på inskolningssamtal med Axel i skolan, det är då man inser att tiden går och att även man själv åldras. Axel är 6,5 år och ska börja förskoleklass till hösten, vart tog småbarnsåren vägen? Det känns som om det var igår som han var en bebis. Men var ålder har ju sin charm! Det är riktigt häftigt att ha en lillgammal kille att diskutera livet med! Idag informerade han mig om att kungen i Sverige inte bestämmer utan bara tar emot folk från andra länder som kommer på besök....så kan man ju också uttrycka det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar