söndag 30 maj 2010

Lärlingar och mors dag

I helgen har jag varit på utbildning och partiråd i Uppsala. En mycket givande och inspirerande helg tillsammans med flera Liberaler från hela landet. Det känns i luften att det snart är val och alla är verkligen laddade inför detta.
Vi är stolta över vad vi åstadkommit de senaste åren tillsammans med våra Allianskollegor. Men vi kan inte gå till val på vad vi har gjort vi måste se framåt och berätta för väljarna vad vi vill åstadkomma de närmaste fyra åren.
Ungdomsarbetslösheten är stor i Sverige och har så varit de senaste åren. Ett sätt att hjälpa dessa ungdomar in på arbetsmarknaden är att införa lärlingsanställningar. Tanken är att företagarna kan anställa ungdomar, upp till 23 års ålder, på en lärlingsanställning som innebär en lägre lön men samtidigt en utbildning och en möjlighet in på arbetsmarknaden.
För de ungdomar som vill utbilda sig till ett praktiskt yrke vill vi också ha lärlingsutbildningar på gymnasiet. Där varvar man två dagars teori med tre dagars praktik ute på något företag. Alla passar inte till, och vill inte bli, teoretiker och då är detta ett alternativ.
Idag är mors dag. Kalla det jippo, uppfinning av affärsmännen eller vad du vill - men jag tycker att det är mysigt att bli lite firad. Axel hade själv valt ut grattiskort och present till mig och var orolig för att jag inte skulle gilla det!! Han hade köpt ett rosa läppstift till mig, jag tycker att det är ganska gulligt av en 6-åring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar