torsdag 20 maj 2010

Trygghetsförsäkringar för företagare

Idag skulle jag varit uppe i talarstolen och berättat om vilka förändringar som kommer att ske för småföretagarn.förslaget som alliansen lagt har godtagits av oppositionen vilket gör att man knappt kan säga att man har en debatt i kammaren, för att ha en debatt krävs det att man har olika åsikter! Tyvärr så hade jag inte möjlighet att gå upp i talarstolen, min röst håller inte för det, jag väser mest fram orden.
Men om jag hade gått upp i talarstolen hade jag berättat att betydligt fler socialförsäkringar kommer att gälla även företagare. Sjuk och föräldraförsäkringen kommer att omfatta även de som har egen firma eller handelsbolag. Man kommer att få rätt till SGI (sjukpenninggrundande inkomst) motsvarande vad en anställd skulle ha på en liknande tjänst (detta kommer att gälla under de två första åren när man startar upp sitt företag). A-kassan kommer att baseras på senaste inkomsten som man hade innan man startade sitt företag (gäller också de två första åren). Dessa förbättringar kommer förhoppningsvis att leda till att allt fler vågar starta nya företag utan att oroa sig för sin försörjning om man drabbas av sjukdom, är föräldraledig eller att företaget inte bär sig och man måste lägga ner.
Nu ska jag avsluta min Stockholmvecka med att ta en tur förbi saluhallen vid Hötorget och köpa med mig färska räkor hem. Axel älskar räkor, problemet är bara att han inte kan skala dem ännu (eller så är det så att han kan men inser att det är enklare att låta mamma göra det).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar