lördag 18 januari 2014

Mellanlandning i vardagen

Igår kväll kom jag hem efter att ha varit på FPs riksdagsgrupps vinterkonferens i Enköping. Till vardags så ses vi bara på gruppmötet ( som alla partigrupper har på tisdagseftermiddagen) så det är bra att åka iväg tillsammans för att jobba sig samman. Vi sitter annars i olika utskott och hinner inte så ofta diskutera framtidsfrågor utan måste se till att lösa aktuella politiska frågor då vi ses på tisdagarna. Nu har vi haft möjlighet att prata oss samman och tala om vilka frågor som är viktiga för oss att driva i valen. Vi har fyra duktiga ministrar i partiet som också fick möjlighet att prata om sina politikområden.
Idag är jag hemma, tvättar och packar om väskan. Imorgon åker jag till Bryssel med socialförsäkringsutskottet. Vi ska dit och träffa parlamentariker och "vår egen" Cecilia Malmström för att tala om migrationsfrågor i EU. Jag måste erkänna att det tar emot att lämna familjen efter att bara varit hemma i 1,5 dygn samtidigt så vet jag att det kommer att vara väldigt intressant och givande när jag väl är där.
Axel är medveten om att det kommer att bli (ännu mera) helgarbeten framöver, han är inte förtjust i det men förstår att det är nödvändigt. Om några veckor fyller han 10 år och det är ganska skönt att ha en son som är så stor att man kan förklara och diskutera varför jag måste ge mig iväg och jobba som jag gör. Han är också väldigt samhällsintresserad ( funderar på om jag har påverkat honom eller om han hade varit det även om jag inte vore politiskt aktiv) vilket gör att vi ofta diskuterar aktuella politiska frågor. Det är så härligt, och ibland väldigt nyttigt, att få höra hans åsikter i olika händelser. Var fredag så tittar de på "lilla aktuellt" i skolan. Detta gör att han hänger med i nyhetsbevakningen och får möjlighet att ta till sig nyheterna på en nivå som han förstår. Måste ge en stor eloge till Axels lärare som avsätter tid för denna viktiga samhällskunskapsundervisning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar