torsdag 23 januari 2014

Är det EU-val?!?

På tåget, på väg hem, sitter jag bredvid en välutbildad kvinna som jag tror är några år över 30. Hon är utbildad apotekare och jobbar i ett läkemedelsföretag sedan åtta år. Vi sitter och pratar om hennes jobb och utbildning och frågar sedan mig vad jag jobbar med. När jag berättar att jag är riksdagsledamot så blir hon nyfiken och har flera frågor kring mitt politiska uppdrag. Hon är väl medveten om att det är val till hösten. Jag påpekar att vi ju även har val till EU-parlamentet i maj, hon ser väldigt oförstående ut och säger; Men det är väl inget som jag behöver bry mig om, för jag kan ju inte rösta i det!?! Ja, vad säger man.....jag inser att vi alla måste hjälpas åt och tala om vad detta val innebär. För oss "politikernördar" så är det självklart att det är två olika valdagar i år men det är nog inte lika självklart för väljarna. Om vi ska ha en levande demokrati där alla är med och påverkar så måste vi också informera om vad de olika valen innebär.
Min Axel som är 10 år vet att det är val till EU men jag inser att inte alla välutbildade 30+ är medvetna om detta - vi har ett stort arbete framför oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar